Wednesday, July 22, 2009

Micheal Jackson dan Islam


Pada 1989 Michael Jackson dikatakan membuat satu kenyataan yang memeranjatkan kepada press : "I have seen the Islam in the life of my brother, I have read the books about Islam. And I'd love to someday feel the calmness and peace of Islam...."

Selepas kenyataan tersebut, kehidupan MJ mula berubah. Dia mengalami pelbagai tuduhan meliwat kanak-kanak dan macam-macam berita yang memburukkan MJ di media. Apa yang MJ buat serba tidak kena pada pandangan media sehingga orang ramai dan peminat MJ sendiri mula membenci MJ dan pengaruh MJ mula berkurangan.

Untuk beberapa tahun di tinggal di England. Mendapat motivasi dari kawan lama beliau iaitu Cat Stevens yang telah memeluk islam yang menukar nama kepada Yusof Islam. Dari dia, MJ mempelajari bagaimana Yusuf hidup sebagai Muslim. Dia berkawan dengan penulis lagu , Zain Bhikha juga, yang menulis lagu bertajuk , "GIVE THANKS TO ALLAH", di mana dia mahu MJ menyanyikan lagu tersebut apabila dia sudah bersedia. Boleh download lagu tersebut di http://www.ziddu.com/download/5617143/MichealJackson-GiveThanksToAllah.mp3.html

Selepas itu MJ mendapat jemputan istimewa dari sheik Abdullah bin Hamad Al Khalifa iaitu anak kepada Raja Bahrain. MJ tinggal di Bahrain lebih kurang 3 tahun di mana MJ belajar tentang Islam, sembahyang dan membaca AL-Quran.



Artikel Terkait



0 comments:

Post a Comment