Thursday, December 4, 2008

Jenayah Cyber


JENAYAH tidak hanya berlaku di alam nyata sebaliknya dalam perkembangan teknologi maklumat yang semakin pantas dan sentiasa berubah setiap masa ia dapat berlaku hanya dengan menaip di papan kekunci komputer.

Bagaimanapun ramai pengguna komputer tidak tahu bagaimana mendapat maklumat atau perlindungan sekiranya berlaku sesuatu mencurigakan seperti pencerobohan ke atas komputer, laman web atau emel.

Pertama kali diperkenalkan pada 1997 dan dikenali sebagai Malaysian Computer Emergency Response Team (MyCert) di bawah kendalian MIMOS Berhad (MIMOS) bertujuan mengawal selia pengguna internet di Malaysia.

Bagaimanapun, pada 24 Januari 1998 MyCERT diberi peranan yang lebih luas dan dijadikan sebagai National ICT Security and Emergency Response Centre (NISER) untuk mengawal ICT negara.

NISER dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 10 April 2001. NISER kemudian dikeluarkan dari MIMOS dan dijadikan entiti berasingan dan dikenali sebagai CyberSecurity Malaysia pada Mac 2007.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Lt Kol (B) Husin Jazri, berkata agensi di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) itu akan menjadi pusat rujukan pakar keselamatan siber kepada mana-mana agensi kerajaan lain dan syarikat swasta, termasuk orang perseorangan bagi mendapatkan khidmat nasihat berkaitan dengan keselamatan dan pencegahan jenayah di alam siber.

“CyberSecurity Malaysia beroperasi sebagai syarikat kerajaan bukan berlandaskan keuntungan dan berada di kawalselia MOSTI.

“Agensi ini juga bukan badan penguatkuasa, sebaliknya agensi teknikal yang boleh membantu pengguna internet menangani ancaman siber serta memberi khidmat nasihat dan bertindak sebagai biro aduan awam bagi pengguna internet.

“CyberSecurity Malaysia adalah agensi teknikal dan menjadi biro pengaduan kepada pengguna dalam menyelesaikan masalah keselamatan internet di Malaysia,’ katanya.

CyberSecurity Malaysia ialah pusat koordinasi setempat untuk keselamatan pengguna siber kebangsaan dan ditubuhkan dengan objektif untuk melindungi, membimbing, promosi di samping merangka strategi dalam menangani isu keselamatan siber di Malaysia.

Peranan CyberSecurity Malaysia membabitkan pencegahan jenayah di samping mempromosikan standard dan pengalaman terbaik keselamatan maklumat, membantu mangsa jenayah siber, juruperunding kepada Kerajaan dan mengurangkan pencerobohan ke atas sistem dan rangkaian teknologi maklumat di Malaysia.

Menerusi CyberSecurity Malaysia lima perkhidmatan diperkenalkan kepada orang ramai iaitu ‘Cyber999 atau Tindakbalas Kecemasan Komputer’, ‘Forensik Siber’, ‘Jaminan Keselamatan Maklumat’, ‘Pengurusan Keselamatan Maklumat ’ dan ‘Latihan dan Pembudayaan”.

Orang ramai yang berdepan dengan masalah keselamatan siber boleh mendapatkan khidmat daripada CyberSecurity yang beroperasi bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang hari Isnin hingga Jumaat. CyberSecurity Malaysia juga membuka komunikasi kecemasan 24 jam melalui emel, sms dan telefon.

Khidmat percuma ketika kecemasan diberikan dan orang ramai boleh menghubungi CyberSecurity Malaysia di alamat Level 7, Sapura@Mines, 7 Jalan Tasik, The Mines Resort City, 43300 Seri Kembangan, Selangor atau hubungi talian 03-89926888, faks 03-03-89453250, emelkan ke info@cybersecurity.org.my atau lawati laman web www.cybersecurity.org.my

Oleh Haryani Ngah
Undergoing MyBlogLog Verification

Artikel Terkait



0 comments:

Post a Comment